r x r x π

L6 trotseerde vandaag de koude en kreeg buiten les. De leerlingen kwamen tot de formule om de oppervlakte te berekenen van de cirkel. In de klas werd de formule r x r x π toegepast bij de oefeningen in het rekenboek.

opp-cirkel-3

opp-cirkel-1

opp-cirkel-2

 

3

Proficiat, Tommy!

Samen met 522 Vlaamse scholen, deden we een aantal weken geleden met de leerlingen van L6 mee aan de voorrondes van de Vlaamse Junior STEM Olympiade.
Deze week kregen we de resultaten binnen en … we hebben een finalist! Tommy Naessens! Proficiat!
Tommy behaalde een score van  114 op 128 op de 32 meerkeuzevragen uit verschillende domeinen van techniek. Concreet wil dit zeggen dat er 2 vragen fout beantwoord werden en dat er 2 vragen niet beantwoord werden.
Op zaterdag 3 december wordt Tommy, samen met 47 andere finalisten en 8 reservefinalisten, in Leuven verwacht voor de grote finale. Op deze finaledag zal hij een theoretische proef en 4 praktische proeven moeten afleggen.

Voor onze school is dit een echte primeur! We nemen reeds 6 jaar deel aan deze wedstrijd en het is de eerste keer dat we in ons 6de leerjaar een finalist hebben! We zijn dan uiteraard heel fier!

Hieronder een overzicht van de prijzenpot die de finalisten kunnen winnen op de finaledag! Het zijn allen technologische gerelateerde leuke naturaprijzen met een waarde van:

  • 1e tot 3e plaats (goud): proefjesboek € 17 + elektrisch treintje € 145 + LEGO Mindstorms Ev3 robot ter waarde van € 452
  • 4e tot 10e plaats (zilver): proefjesboek € 17 + elektrisch treintje ter waarde van € 145
  • 11e tot 56e plaats (brons): proefjesboek € 17 + LEGO Technics ter waarde van € 38

Wie meer wil weten over deze Vlaamse Junior STEM Olympiade, kan een kijkje nemen op www.technologieolympiade.be.

Je kan er o.a. alle vragen van de voorrondes van de voorbije jaren vinden. Heel interessant en leerrijk!

Nogmaals een dikke proficiat aan Tommy en veel succes op de finaledag! Wij duimen alvast allemaal mee!!

Afbeeldingsresultaten voor vlaamse jeugd technologie olympiade

L1 meet allerlei lengtes

Eerst hebben wij in groepjes met handen en voeten de lengtes van lessenaars, stoelen… gemeten.  Maar de maat die iedereen moet kennen,  is natuurlijk de meter.  Al gauw bleek dat alle kinderen van het eerste leerjaar groter dan 1 meter zijn.

En we vroegen ons af of er op onze school nog kindjes zijn die kleiner zijn dan 1 meter.  En ja hoor, die vonden we bij juf Debbie (K1) en bij juf Emmelie (K0).  Kijk maar !

1-meter-5-400

1-meter-6-400

1-meter-9-400

Boekspreekbeurten in L6

Voor de herfstvakantie kregen de leerlingen van L6 de opdracht om een jeugdboek te lezen en hierover verslag uit te brengen . De voorbije dagen hielden de leerlingen van L6 hun boekspreekbeurt. Ze vertelden iets over de kaft van het boek, de auteur, de illustrator, de personages, de korte inhoud, … Naast dit alles hadden ze ook een keuzeopdracht : een nieuwe kaft voor het boek ontwerpen, verkleed zijn als het hoofdpersonage, een poster ontwerpen, een knutselwerkje maken, enz …

boekspreekbeurt-2016

L4 maakt een kompas

Hoe werkt nu eigenlijk een kompas? Dat leerde het vierde leerjaar door er zelf één te maken. Eerst een naald magnetisch maken door er met een magneet over te wrijven in dezelfde richting. Daarna op een stuk rubberpapier of kurk. Wijst de naald het noorden aan?

l4-kompas2

l4-kompas1

l4-kompas3