Zeeklas voor L1 en L2 : dag 2

De nachtrust deed ons deugd.  De eerste zonnestralen maakten ons wakker.  Even ons verfrissen en dan aankleden.  Tijd voor ontbijt.  Sommigen hebben zo goed als een half schaap opgegeten.  De zeelucht zorgt er blijkbaar voor dat men grote honger heeft.   De voormiddag gebruikten we om de omgeving van ons hotel te verkennen.  We maakten een wandeling in de duinengordel.  We hadden oog voor eb en vloed.  En na het rapen van schelpjes was het tijd voor een wedstrijd zandkastelen bouwen.  Ook een halfuurtje genieten van de binnenspeeltuin stond op het programma.  Tijdens de middag mochten we alweer aanschuiven in het restaurant.  Vooral het dessertenbuffet kon vandaag op heel veel bijval rekenen.  En net nu we alle gangen, kamers, lokalen…  van het hotel goed begonnen te kennen, moet onze bagage al op de bus.  Een kort ritje langs het vliegveld bracht ons bij het opvangcentrum voor vogels en wilde dieren.  Twee gidsen vertelden hoe vele vrijwilligers allerlei vogels, egels, hazen… verzorgen.  We zagen buizerds, meeuwen, een jong vosje…  Alle activiteiten van onze tweedaagse openluchtklas zaten erop, dus was het richting GBS De Kouter geblazen…

zeeklas dag 2 (1)-400

zeeklas dag 2 (9)-400

zeeklas dag 2 (10)-400

Zeeklas voor L1 en L2 : dag 1

Wat moesten we vandaag vroeg uit de veren.  Om half 8 werden we al op school verwacht en een kwartiertje later waren we vertrokken.  De eerste activiteit was een rondrit door een gedeelte van de haven van Zeebrugge.  Even verderop hielden we halt bij Sealife.   Naast het bekijken van vele mooie vissen, kregen we uitleg over de zeehonden en zeeleeuwen, de schildpadden, de pinguïns…  Rond de middag zochten wij ons hotel op en nuttigden wij onze picknick in de wintertuin.   De namiddag startte met een gegidst bezoek in de omgeving van de vismijn.  Enkele vissersboten lagen aan de kade en de gidsen toonden ons enkele opmerkelijke vissen.  Met netjes probeerden we krabbetjes te vangen, maar dit lukte niet zo goed.  De vangst was mager : 1 krabbetje !  Nu was het tijd voor ontspanning.  De hele groep nam de overzet en na een kwartiertje stappen hadden we de dijk bereikt.  Iedereen mocht met de gocart rijden en zich uitleven op het strand.   En met de kusttram zochten we ons hotel op.   Dan was het smullen geblazen : frietjes, stoofvlees, appelmoes, bolletjes ijs met hopen…  Het kon niet op.   En als afsluiter zochten wij het zwembad op.   De jacuzzi en het frisse water deden ontzettend veel deugd…  We hoeven niet te vertellen dat de kinderen nu toch al een beetje moe waren.  Het was dus bedtijd.

zeeklas dag 1 (1)-400

zeeklas dag 1 (8)-400

zeeklas dag 1 (9)-400

L1 poetst de tanden

En of ons gebit belangrijk is !  We hebben onze tanden heel veel nodig : om te kauwen, om te spreken, om te zingen…  Daarom moeten wij ze goed verzorgen.   En dat betekent dat we ons gebit elke dag goed moeten poetsen.

Iedereen had zijn poetsgerei mee naar de klas.  Na het bekijken van het stappenplan gingen we aan de slag.  Een frisse mond was het gevolg.

tanden (5)-400

tanden (12)-400

tanden (14)-400

ICT in L6: Een webquest doorlopen

Om de ICT-competenties te evalueren op het einde van de lagere school is er in het 6de leerjaar een OVSG-toets ICT. De opdracht is een webquest doorlopen. Dit is een zoektocht op het internet waarbij de leerlingen opdrachten uitvoeren volgens een vast patroon. Het thema van de webquest is ‘In de mode’. Deze voormiddag werd er allerlei informatie opgezocht over enkele bekende modeontwerpers en daarna stelden ze 1 ontwerper naar keuze voor via een toolbox. Ze hadden keuze uit verschillende toepassingen: PicMonkey, Padlet, Popplet of videorecorder.
De samenwerking verliep heel vlot en de leerlingen konden de OVSG-toets ICT tot een goed einde brengen! Proficiat!

ict1 ict2 ict3 ict4

Haspengouwklas dag 2

We moeten het toegeven … het was ECHT een korte nacht. Sommige kinderen trokken zich van de nachtuilen niets aan en sliepen als een roosje de nacht door, maar er zijn er toch wel een aantal die denken dat ze weinig slaap nodig hebben. Jullie hoorden het misschien in het nieuws, maar er was heel veel tumult rond de zeer koude nacht (-5° hier in Borgloon), dus opwarmen was aangeraden deze ochtend. De ochtendgymnastiek op de speelplaats van ons verblijf maakte ons dan ook onmiddellijk wakker. Na een heel lekker ontbijt maakten we een wandeling van 6 km doorheen de Mombeekvallei hier in de streek, vergezeld door Jos, de gids. We kregen ook heel wat deskundige uitleg van meester Johan, die ons vandaag een bezoek bracht en Noa mee had (zij was gisteren nog ziek). Na de lunch vertrokken we met de belbus richting Hellingenfort, waar we een bezoek brachten aan het fruitbedrijf waar ooit de serie Katarakt opgenomen werd (misschien herkenbaar?). De belbus rijdt niet tot aan het bedrijf, dus werd die afstand (3 km enkel) te voet overbrugd (vooral tot jolijt van de nachtuilen, die natuurlijk ondervonden dat genoeg slaap toch voordelen biedt). We kregen heel wat interessante informatie over appels, peren, kersen en bijen en een super lekker glaasje “kava” (vers appelsap). We zijn super trots op de kinderen, want ze hebben ook de terugtocht heel flink afgelegd (de zon is gelukkig wel al de hele tijd onze bondgenoot … we hebben allemaal kleur in ons gezicht). We hadden voor het avondeten – kip met rijst en een ijsje als dessert – nog tijd om te spelen in onze prachtige tuin. Momenteel zijn we aan een douche marathon bezig en we denken dat ze na nog een rustige avondactiviteit wel klaar zullen zijn voor een zalige nacht. Tot morgen!

DSC02033 DSC02073 DSC02105 DSC02108 DSC02138 DSC02139 DSC02145 DSC02147 DSC02168

Haspengouwklas dag 1

De kinderen maken zich klaar om deze eerste dag af te sluiten. De hoeslakens worden rond de matrassen gedaan (met heel veel hulp van de juffen), de pyjama’s gezocht in de koffers en met de tandenborstels in de aanslag zijn ze bijna klaar om tot rust te komen (echt? :-)) Het lijkt voor ons al een eeuwigheid geleden dat de ouders ons aan de schoolpoort uitzwaaiden. Iedereen was deze ochtend mooi op tijd, zodat we om 7u konden vertrekken met onze luxe dubbeldekkerbus. Na een vrij vlotte rit kwamen we om 9u45 aan in Tongeren, waar onze 2 gidsen ons opwachtten aan het standbeeld van Ambiorix. We hebben heel wat geleerd over deze laatste en over de oudste stad van België tijdens de zonnige, maar frisse stadswandeling. Tegen 12u werd het echter hoog tijd dat we de maagjes konden vullen, want iedereen had reuzehonger. Veel tijd om ons te vervelen hadden we niet, want alweer hadden we 3 gidsen ter beschikking om met ons een reis door de tijd te maken in het Gallo-Romeins museum, een super leuke ervaring voor ieder van ons.  Rond 15u30 bracht de buschauffeur ons dan naar ons verblijf in Borgloon, waar de kinderen – na een groepsfoto – eindelijk hun kamers konden verkennen en te weten kwamen met wie ze de komende 2 nachten samen slapen. Voor het eten werden ze in 3 groepen verdeeld (stroopwafels bakken, kaartjes naar huis schrijven en koffers uitpakken) in een doorschuifsysteem. Dat verliep allemaal heel vlot zodat ze nog een half uurtje tijd hadden om in de prachtige tuin van het verblijf te ravotten, te voetballen en te spelen. De spaghetti heeft gesmaakt en het dessertje (vanillepudding) was ook een aangename verrassing. Op naar dag 2.

DSC01962DSC01914DSC01958DSC01994 DSC01998

K1, K2 en K3 naar kinderboerderij Bokkeslot!

De eerste schooldag na de paasvakantie werd al meteen goed ingezet voor K1, K2 en K3 met een uitstap naar kinderboerderij Bokkeslot in Deerlijk. Wat hadden we geluk met het zonnig weer! De hond kwam ons vrolijk begroeten en we namen een kijkje op de boerderij. We zagen alvast heel veel dieren.
We brachten de koe, de kleine paarden, de schapen en hun lammetjes, de ezels en de geitjes naar de grote weide. We gaven de konijntjes en de cavia’s vele knuffeltjes. Onze kleuters van K3 mochten samen met de boer de stallen proper maken met kruiwagens, borstels en vers stro. De kinderen van K1 en K2 mochten oud brood in stukken verkruimelen en het dan geven aan de kippen en de eenden. Tijdens de middagpauze gingen we heerlijk ravotten op het grasplein en als kers op de taart kreeg elke kleuter een vers, zelfgemaakt, gebakken broodje mee naar huis! Mmmm, wat rook dit lekker!
Dit was een hele fijne start van ons thema “Op de boerderij”!

Meerdere foto’s kan u hier vinden.

K1 K2 K3 kinderboerderij Bokkeslot (1) K1 K2 K3 kinderboerderij Bokkeslot (2) K1 K2 K3 kinderboerderij Bokkeslot (3) K1 K2 K3 kinderboerderij Bokkeslot (4)

Techniekcoach ‘zorg’ in L6

Vandaag kwam de techniekcoach ‘zorg’ in de klas van L6. We maakten kennis met wat theorie rond zorg, met verschillende verzorgingsproducten en met de verschillende technieken om je gezicht te reinigen. We maakten ook zelf zeep. Het was een leuke en leerrijke voormiddag. Op naar de volgende techniekcoach.

zorg1 zorg 5 zorg 3 zorg 4 zorg 2

L1 speelt poppenkast voor K3

Net voor de paasvakantie was het zover.  Na vele weken voorbereiding (poppen maken, decors vervaardigen, verhalen verzinnen en inoefenen) speelden de leerlingen van het eerste leerjaar poppenkast voor K3.  Gemakkelijk was het niet.  Je mag niet te snel en te stil praten, je moet alle woorden duidelijk uitspreken…  Maar het lukte aardig.  En de kleuters genoten ervan…