L1 voert proefjes met water en ijs uit

Deze week hebben we meerdere proefjes met water en ijs uitgevoerd.  En zo hebben wij heel wat opgestoken : ijs heeft meer plaats nodig dan water, ijs is lichter dan water en blijft dus drijven, met zout kan je ijs sneller laten smelten…  Maar de leukste proef was toch wel met een rietje gaatjes maken in ijsblokjes.

Kleurenspelletje in de peuterklas

Momenteel werken we rond het thema “Jules is ziek”. Jules brak zijn enkel en hij kreeg van de dokter in het ziekenhuis medicijntjes mee om snel beter te worden! De dokter vergat nu wel om alles in het juiste potje te stoppen. De peuters hielpen Jules om alles te sorteren volgens kleur! 🙂

Is er een dokter in K2?

Vorige weken werkten we rond het thema ‘ziek zijn’ in de tweede kleuterklas. We hadden geen dokter in K2  maar wel 4 mama’s die in de zorgsector werken: een verpleegster in het ziekenhuis, een verpleegster die aan huis komt, een bejaardenverzorgster en een vroedvrouw. Het waren stuk voor stuk leerrijke, boeiende momenten die de kleuters heel vaak naspeelden in ons eigen geïmproviseerd ‘speel’ziekenhuis.

We spelen spelletjes met Cas en Lisa! Soms ben ik blij, dan weer heel boos, bang of verdrietig… Wat gek!

Wij zijn blij! Lisa vindt glijden op de glijbaan leuk en moet er erg van lachen. We kunnen op verschillen manieren laten zien dat we blij zijn: klappen in de handen en lachen, juichen, springen en lachen, dansen, knuffelen, ‘joepie’ roepen… De peuters vonden het alvast super leuk op de glijbaan! Om af te sluiten oefenden we ook het maken van de rijen bij het belsignaal: “Eerste bel in de rij, tweede bel zwijgen wij!”

Wintersfeer in onze peuterklas

Toen de eerste sneeuw viel speelden we hier op in door te experimenteren met “nepsneeuw”. We experimenteerden met scheerschuim op papier, dit werkje werd later dan omgetoverd tot een leuke sneeuwman. Juf Els, onze zorgjuf, experimenteerde ook met scheerschuim op de tafels, deze activiteit kwam uit onze nieuwe methode “Krullenbol”, deze zet de kleuters op een speelse manier aan tot voorbereidend schrijven.

In de peuterklas tonen Cas en Lisa hoe het moet :-)

Deze week waren Cas en Lisa op bezoek in  onze klas! Soms is er wel eens ruzie in onze klas en dat vinden zij niet zo fijn! Ze kwamen alvast het goede voorbeeld geven. Ook Jules deed mee, hij klom langs de trap omhoog en gleed netjes op zijn poep naar beneden. Op het vossenhol doet we het vooral ook rustig aan en wie er graag op wil draagt een sjaaltje. Anna deed dit alvast prima!

 

Forum: Cas en Lisa in onze kleuterblok: “K3 en K1 brengen iets naar voor”

Vandaag hadden we, samen met alle kleuterklassen, een klein toonmoment rond sociale vaardigheden met Cas en Lisa. De kleuters van K3 brachten elk een klein toneeltje naar voor rond het thema “Beleefd zijn”. Zo zagen we hoe we iets vragen op een beleefde manier, dat het niet zo netjes is om met een volle mond te praten en dat we even moeten wachten als mama aan het praten is aan de telefoon. De kleuters van K1 brachten prenten en een liedje naar voor rond “Goede vrienden”. Zo zagen we situaties op prenten waarbij we een goede vriend zijn (groene duimen), maar ook waar we niet zo goede vriendjes zijn (rode duimen). Maar we gaan vooral ons best doen om allemaal goede vriendjes te zijn! TOP!
Lied: “Vriendjes zijn, vriendjes zijn, hele dikke vriendjes zijn. Dat is fijn, dat is fijn, dat is reuze-fijn. Samen spelen, samen delen, hele dikke vriendjes zijn. Dat is fijn, dat is fijn, dat is reuze-fijn!”

Klik hier voor meer foto’s.

K3 onderzoekt

Deze week kwamen ook enkele proefjes aan bod tijdens thema ‘de uitvinders’

Proefje rond zuurstof

dav

Proefje ‘hoe  kan je wind maken’?

dav
dav
dav
dav