De Fluo-Flits-Politie komt langs!

In deze donkere dagen is zichtbaarheid in het verkeer zéér belangrijk. Na de herfstvakantie begon onze fluoactie “Helm op, fluo top!”. Kinderen die met hun fluojas aan naar school komen verdienen een stempel op hun stempelkaart. Af en toe komt de fluo-flits-politie even langs om te kijken of alles wel goed verloopt. Maar vooral, heeft iedereen zijn fluojas wel aan?

Een kijkje in K1

Voor de vakantie werkten we rond het thema “Herfst in het bos” en maakten we een cadeautje voor de grootouders. We ontdekten herfstmaterialen in onze ontdektafel, we scheurden papier voor onze spinnenkroon, speelden spelletjes, oefenden onze motoriek met de methode Krullenbol en we hadden natuurlijk een verkleedfeestje in onze klas! Kijk maar mee!

Klik hier voor meerdere foto’s.

L1 MAAKT KAART VAN ONZE KLAS

Deze week hebben wij onze klas in de zandtafel nagemaakt. Doosjes, staafjes… stelden de kasten, lessenaars, computers… voor. Daarna maakten wij van de maquette een luchtfoto. Vervolgens werden alle deeltjes op een groot blad nagetekend. En zo bekwamen wij een kaart van de klas . Hierop hebben wij heel wat oriëntatieoefeningen uitgevoerd.

Doorschuifsysteem in de wiskundeles

Deze voormiddag werkten we tijdens de rekenles in 3 groepen met een doorschuifsysteem.
Bij juf Stéphanie leerden de leerlingen een grondplan interpreteren en dat bouwden ze na met blokjes van 1cm³. Ze bouwden ook zelf een constructie met hetzelfde volume en schetsten daarvan het grondplan. Ze ervaarden op deze manier dat bouwsels, ruimtefiguren, .. met een verschillende vorm hetzelfde volume kunnen hebben. Voor meetkunde, bij juf Lindsey, tekenden de leerlingen de diagonalen in vierhoeken en onderzochten ze de eigenschappen ervan. Staan de diagonalen loodrecht op elkaar? Zijn ze even lang? Snijden de diagonalen elkaar middendoor? Tenslotte was er ook telkens een groepje die werkte rond ‘procent’. Zij moesten procenten op een honderdveld, cirkel- en strookdiagram op de juiste manier aanduiden.
Deze manier van werken zullen we zeker nog doen!


Inkoopprijs, verkoopprijs, winst of verlies

Deze morgen hadden we het in L6 over ‘kopen en verkopen’. Algauw kwamen de begrippen inkoopprijs, verkoopprijs, winst en verlies aan bod. Er werd klassikaal een oefening gemaakt en uitgelegd aan de hand van een vast schema. Daarna gingen de leerlingen per 2 aan het werk op een blaadje en in hun rekenboek. Er werd vlijtig gewerkt en de juf zag dat het goed was.

L1 MAAKT BOS IN KIJKDOOS

De voorbije weken hebben wij een schoenendoos tot een waar bos omgetoverd. De doos voorzagen wij eerst van voldoende kleur. Met klei en tandenstokers maakten wij een egeltje. Wij vulden onze doos met noten, bladeren, bolsters, takjes… die we op onze leerwandeling hadden verzameld.

L1 DOET STRAATBINGO

Net zoals alle andere klassen van onze school heeft ook het eerste leerjaar aan de straatbingo deelgenomen. Het werd een leuke zoektocht. Al vlug konden we heel wat zaken op onze kaart aanduiden. Dit was een tof begin van onze fluocampagne.

Vergeet het niet. Na de herfstvakantie komen wij steeds met een fluohesje naar school. De donkere maanden komen eraan en het is belangrijk voldoende op te vallen !