Rara wie ben ik? Samen gaan we op zoek wie we zijn.

Carnaval op school

De voorbije 3 weken genoten we van ons thema carnaval. Eerst leerden we over muziek en instrumenten. Er klonk de hele week muziek want we mochten experimenteren met de instrumenten in onze hoekjes. We knutselden ook ons eigen schudinstrument.
Ook slingers en confetti mochten niet ontbreken. We speelden spelletjes, mochten ons verkleden, zochten Tito zijn neus en als kers op de taart: een hele carnavalsweek.
De leerlingenraad organiseerde vandaag een hoofddekselwedstrijd. Er waren verschillende medailles te winnen zoals de schattigste, grootste, kleinste en nog veel meer! De leerlingenraad reikte dan ook per klas de medailles uit.
Het was een ontzettende leuke en gezellige namiddag waarin iedereen volop kon genieten van de unieke en vaak grappige hoofddeksels die de klassen hadden gemaakt.
De leerlingen van het tweede, vierde en vijfde leerjaar hebben hun krachten gebundeld voor een kleurrijke carnavalsactiviteit. Samen gingen we aan de slag met een pompon, verf en een zelfgemaakt hoedje maar dan op een bijzondere manier. We gebruikten de techniek van het pointillisme om kleurrijke kunstwerken te maken. Een creatieve ervaring voor iedereen!
De leerlingen van het vijfde leerjaar stelden vandaag hun “book in a box” voor. Dit is een grote leesopdracht waarbij de leerlingen een boek lezen en het daarna creatief verwerken. Dit jaar stonden de boeken van Luc Descamps in de kijker want morgen komt deze auteur op bezoek. L6 kwam een kijkje nemen en luisterde aandachtig.
De leerlingen van het 5de leerjaar kregen al uitgebreid les over programmeren, het was nu tijd om hun geleerde skills en kennis door te geven aan de kleuters van de 2de kleuterklas. Elke activiteit ging over computationeel denken, eeeuh wat zeg je daar? ‘Het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT.’ Vooral voor onze kleuters nog een uitdaging, de leerlingen hebben dit ondertussen al goed in hun vingers.
Als we ’s ochtends opstaan, zien wij dat de voorwerpen buiten allemaal wit zijn. En dat er ijs op de auto’s ligt… Hoe komt dat eigenlijk ?
Deze week hebben wij heel wat proefjes met ijs uitgevoerd. We zien dat warmte ijs sneller doet smelten. We maakten gaatjes in ijsblokjes door erop te blazen. IJs smelt ook sneller als we er zout op strooien…